30. prosince 2013

Filmové lapálie slavného filozofa

Dnes vám Jazyková inkvizice nezištně dává k dispozici, jakož i k volnému (nejen silvestrovskému) šíření veselou příhodu nikoli z natáčení, nýbrž z redigování. Jenom jednu, zato však pořádnou.

Žádné otřepané panáky whisky na skalách ani děsně patetické spolužačky, nad nimiž se české diváctvo a čtenářstvo popadalo za různé části trupu už tolikrát, že mohou smíchotvorností soupeřit s televizním bernardýnem Bohoušem nebo povídkami Šimka a Grossmanna.

Tohle už se omlelo tak důkladně, že i člověk, který by v anglofonních zemích bídně zhynul hladem, anžto by nebyl s to srozumitelně požádat o kus žvance, zatraceně dobře ví, že nechce-li bejt trapnej, musí vědět, že pathetic znamená trapnej (jen tak na okraj: Jazyková inkvizice zase až trapně dobře ví, že mnozí překladatelé si tuto poučku berou k srdci natolik úzkostlivě, že se zjevně hrozí jen pomyslet na to, že by pathetic mohlo v určitém kontextu znamenat např. také ubohý nebo žalostný).

Mám pro vás nesrovnatelně silnější kalibr, totiž bezkonkurenčně nejrozkošnější ze všech překladových úletů, s nimiž jsem setkala.

Před několika lety se mi paní z agentury, která tehdy zajišťovala titulkování filmů uváděných na karlovarském festivalu, ozvala s tím, jestli bych se nepodívala na titulky k jednomu snímku, protože vypadají „dost divně“. Podívala jsem se. Byl to přímo děsoběs & běsoděs, ale víte co... jsem osoba otrlá a viděla jsem ledacos. Ale jednu věc, tu prostě ne. Nikdy. Nebudu citovat přesně, jelikož po trojí výměně počítače se mi příslušný soubor nedaří najít, ale i volná citace myslím postačí. Bylo to asi takhle: 

-Takže co ty vlastně děláš?
-Učím německou filozofii 18. století.
-Aha, takže to jsi odborník přes píču, co? 

A víte, jak to být mělo, že jo? Ten chlapík byl samolitr odborník přes Kanta. Který se – i v angličtině – píše a vyslovuje „kant“. Nikoli přes dámské přirození, jehož tabu název se sice taktéž vyslovuje „kant“, ale píše se „cunt“. Jo, autor překladu MĚL k dispozici i tištěné dialogy.

No uznejte, že v porovnání s touto úžasností je nějaká patetická spolužačka... no, prostě trapná.

Žádné komentáře:

Okomentovat