Dneska se mnou moc zábavy nebude. A to nejdůležitější za mě navíc
napsal někdo jiný. To, o co mi kráčí, červeně podtrháno jest (toho modrého
fleku si nevšímejte, to mi tam jen při sestřelování obrazovky zůstal viset
kurzor):
![]() |
Printscreen vyjádření rektora JU k aktivitám docenta Konvičky; zdroj: http://martinkonvicka.blog.idnes.cz/c/392560/S-islamem-prituhuje-otevreny-dopis-aktualizovano.html |
Rétorika
Rudého práva, dalo by se říct. Nebylo by to úplně vedle, ale
bylo by to nedostatečné. Už proto, že Rudé právo na tuto ražbu zdaleka nemělo
patent; a neměly ho ani jiné noviny z té doby, ba ani noviny nacistické,
fašistické atd.
A hlavně: odbýt tuto rétoriku přívlastkem totalitní (nebo nějakým podobným) je nebezpečně pohodlné. Když to
uděláme, tak prostě zase jednou něco někam nějak zaškatulkujeme, a tím se toho
jakoby zbavíme. Jakoby. V tu ránu je z toho něco, co je jinde, vně, mimo nás; ta
krabička, do níž to zařadíme, navíc bude říkat něco ve smyslu, že je to jenom exces.
Jenže on to exces není
a také to není vně, mimo nás. Naopak
– jednak i dnes je toho všude plno, druhak je to i v nás. Toto jednak i
druhak má – mj. – jednu společnou příčinu:
Vábivost a zároveň nenápadnost toho, co by se dalo – nepříliš
hezky a nepříliš šikovně – opsat jako stereotypie
myšlenkových konstrukcí. Jinak řečeno: jazyk (a s ním obraz světa a
života) do nás nevchází jenom jednotlivými slovy nebo naopak jenom jako celek,
ale také v sekvencích, které můžeme přirovnat k těm filmovým.
A tak se stane, že když s něčím nechceme mít nic
společného, důrazně se distancujeme.
Když nechceme nést tíhu svého názoru sami a potřebujeme mu dodat
větší váhu, prohlásíme něco za sebe i za
celé „něco“ (nejlépe za všechny
slušné lidi).
Když si něco hodně přejeme, hlavně když si to přejeme veřejně,
tak, aby to všichni věděli, žádáme o
to – jak jinak než opět důrazně
(nejlépe opět se všemi slušnými lidmi a
spol.).
Když chceme dát najevo, že se nám něco hodně příčí, řekneme, že
to představuje společenské nebezpečí
(ale už neřekneme čím přesně a proč).
To všechno je ale ještě nižší, běžná úroveň, na které se
pohybuje kdekdo. I proto, že jsou to celé
sekvence, slýcháme je velmi často (tak často, že si jich ani nevšímáme)
v právě tomto znění.
Existuje však i vyšší úroveň, kde už nejde jen o opakování
stokrát odposlechnutých sekvencí, ale o něco jako autorské vytváření nových, a to v naprosto stejném stylu. Těch
si naopak poměrně často všimneme (protože z celkové výpovědi, i z té,
která je celá schematická až běda, velmi nápadně trčí) a někdy se jich i
lekneme (oprávněně).
První úroveň, ta nižší, je záludná právě svou nenápadností,
jejímž přičiněním se nám vkrádá do hlavy, kde nám pak rozdává recepty
automatických myšlenkových stylů. Štědře a hlavně zadarmo. A jestliže platí, že
velmi málo lidí má ve zvyku se čas od času ptát proč si o tom a tom myslím zrovna tohle a tohle, tak ještě méně je
těch, kteří se tu a tam zeptají proč si
tohle a tohle myslím právě takhle, právě tímto stylem. (Jednou z
příčin, proč píšu tenhle článek a proč vůbec existuje tenhle blog, je snaha
říct, že si myslím, že bychom se právě takto ptát měli; aspoň občas.)
Další záludnost nižší úrovně spočívá v tom, že se přes ni
můžete vypracovat k té druhé, vyšší. Ta je v ukázce na začátku článku
zastoupena mimořádně obludnou formulací absurdní
a nebezpečná názorová pokleslost a je strašlivá především tím, že tady už
se nepapouškují pouze jednotlivé fráze, ale že „papouščí infekce“ zasáhla i
každodenní myšlení jako takové, myšlení jakožto proces.
Je sto důvodů, proč je to špatně. Nejde jen o to, že když se
automatismům nebráníme, tak potom nemluvíme a nepíšeme „hezky“; to se dá snést,
líbivost není to hlavní. Horší už je, že nemluvíme a nepíšeme – a ani nemyslíme
– srozumitelně a příčetně. Že jednoduše řečeno blbneme. Že už pak možná ani
nevíme, že bychom příčetně myslet měli a mohli. Ještě horší je, že všechny ty
automatické fráze, myšlenky a myšlenkové postupy jsou obrovskou překážkou
v rozvíjení a udržování něčeho, co je tak triviální, až to zavání
nasládlým kýčem, a zároveň tak důležité, že se bez toho nedá uspokojivě přežít
– totiž prachobyčejného lidského dorozumění. O porozumění nemluvě. A snad úplně
nejhorší je to, že když se před tím aktivně nebráníme – ani ne tak ostrými
filipikami mířenými navenek, ale především sami v sobě, když tuhle
překážku vlastně ani nevidíme a vůbec nás nenapadne, že bychom se bránit měli –
zavíráme si tím mnoho cest k tomu, čím vším bychom snad jednou mohli být:
ne-li přímo moudrými, tak aspoň vyzrálými, svobodnými lidmi. Když totiž myslíte ve schématech a frázích, je vaše myšlení omezené, protože se pohybuje předem vyznačenými koridory; je nesvobodné, bez ohledu na to, jak široké a hluboké jsou vaše vědomosti.
Zkuste se proto někdy
zeptat: Proč si to a to myslím (a potažmo
to pak říkám) právě takhle...
Věřte mi, budete o něco bohatší, o něco, co není k zahození.
No, jenže on to pan Konvička podle všeho opravdu přehnal: http://cajthamlova.blog.respekt.ihned.cz/c1-61606600-islam-zatemnuje-rozum-predevsim-nemuslimum
OdpovědětVymazatJo, to je klidně možné; přiznávám, dál jsem toho pána nezkoumala, jen jsem narazila na článek na tyden.cz, ten mě odvedl na páně Konvičkův blog a tam jsem uzřela to rektorské vyjádření. A z těch formulací mě tedy vážně zamrazilo. (Asi jsem měla nějak výrazně podotknout, že ve svém článku vůbec nechci hodnotit samotný spor a jeho podstatu. No jo, stane se...)
OdpovědětVymazatJestli pan Konvička napsal té slečně to, co ona říká, tak je to samozřejmě úplně příšerné, to prostě nemám slov.
Sakra, ještě dodatek: já jak někde vidím "nebezpečná názorová pokleslost" a spol., tak mě prostě chytne fantas, no...
Vymazat