Za sedmero viadukty,
devatero výpadovkami a dvanáctero nákupními centry čněla ke smutnošedému nebi
nikoli slonovinová věž, nýbrž nachlup stejně smutnošedá výšková budova. A
v ní, v jedenáctém poschodí, nežil černokněžník se třemi železnými
obručemi kolem pasu, ale kupodivu docela veselá rodina. Tatínek Král, maminka
Králová a malá Alenka Králová.
Rodiče chtěli pro
svou dcerku jen to nejlepší. Ze školy – a taky z jedné písničky – si
pamatovali, že jak jistě račte věděti, nejlepší dárky pro děti jsou knížky,
pohádkové knížky...
I nelenili, a sotva
děvčátko začalo vydávat první artikulované zvuky, sjezdili všechna knihkupectví
široko daleko, aby tomuto moudrému poučení dostáli. Nakoupili desítky knih a
večer co večer sedávali u Alenčiny postýlky a předčítali jí o obrech a
loupežnících, o skřítcích a zakletých princeznách i o neposlušných kůzlátkách a
vlcích s ostrými zuby.
A těšili se, že
jejich neúnavná píle bude odměněna sladkými plody a z Alenky vyroste děvče nadané bohatou slovní zásobou, stylistickou obratností a nadprůměrnými
vyjadřovacími schopnostmi. Ale co se nestalo... ó, ano, v tom je ta potíž.
Nestalo se nic. Všechny ty knížky, milé děti, totiž stály úplně za hovno.
*** *** ***
Dál bychom mohli
pokračovat třeba tím, jak všechno šlo k šípku až do chvíle, kdy se – kde
se vzal, tu se vzal – objevil spanilý princ, kmotřička víla nebo dobrotivý
stařeček a přispěl zkormouceným rodičům dobrou radou, načež se vše
v dobré obrátilo a všichni četli šťastně až do poslední stránky
klementinských sbírek.
Ale konec šaškování.
Kmotřička víla & Co. odcestovali na časově blíže nespecifikovanou
dovolenou, takže jsem tu se svými radami jenom já. A aby těch mouder nebylo moc
najednou, zůstaneme pro dnešek u knížek pro hodně malé děti, od batolat po
předškoláky. Jinak řečeno pro ty, co samy ještě číst neumějí:
1. Kupovat dětem
knížky je vskutku jedno z nejlepších otřepaných výchovných doporučení.
2. Není bohužel pravda,
že knihou nic nezkazíte. Nebudete-li mít při výběru šťastnou ruku, přinejmenším
si zkazíte náladu kvůli zbytečně vyhozeným penězům. Nemalým. Dětské tituly bývají
hojně ilustrované a tištěné na křídě, tj. drahé.
3. Až
v knihkupectví vytáhnete z police lákavý svazek, hlavně ho otevřete.
4. Zběžně
zalistujte. Nezřídka platí, že čím víc ilustrací, tím horší úroveň textu. Pokud
zaujímají nadpoloviční většinu tiskových stran, bedlivě, přebedlivě zpozorněte.
A jestliže obrázky, zejména takové ty hodně stínované a
s impresionistickými barevnými přechody, zasahují až pod text, je to skoro
vždycky malér. Písmenka vytištěná přes záhyby šarlatového královského roucha
nebo přes malebnou krajinu vyvedenou technikou rembrandtovského šerosvitu se
nedají číst.
Nemusí vás to
trápit, jelikož tyhle knížky taky nejsou ke čtení určené. Jsou tu proto, aby si
zákazník řekl: „Jů!“ a utratil za ně minimálně tři stovky. Nepokoušejte se text
luštit – nestojí to za to. Uženete si leda tak migrénu, žlučníkový záchvat nebo
kriminál, to poslední v případě, že zaslepeni spravedlivým hněvem poběžíte
škrtit autora/redaktora/vydavatele.
5. Pakliže je kniha
po technické stránce čitelná, hledejte tiráž. A v ní jméno autora,
redaktora, případně překladatele. Nikdo takový tam uvedený není? Nebo tam
dokonce není ani ta tiráž? Svižně zastrčte knížku zpátky do poličky.
6. Nelitujte času a
začtěte se. Nejlépe odněkud zprostředka, ne od začátku. Projděte aspoň dvě celé
stránky, potom obraťte dalších dvacet, třicet či padesát a udělejte to znovu. A
ještě do třetice.
a) Našli jste na
jediné stránce zhruba toto:
„Žena se rozhodla,
že půjde k věštkyni...“; „Ptáček se rozhodl,
že dívence pomůže...“; „Holčička se
rozhodla, že půjde do lesa...“? Zděšeně prchejte!
b) U tzv. klasických
pohádek si dejte pozor na dva extrémy:
i. Příběh je brutálně
osekaný v duchu myšlenky:
Je to přece pro
děti; nebudeme je zatěžovat složitou krasořečí a nadměrnými detaily. Jaképak
s tím cavyky; Karkulka šla do lesa, sežral ji vlk, myslivec ho rozpáral –
a bylo vymalováno! Co na tom, že příběh ztratí nejen kouzlo, ale i logiku.
V knížce se nesmí vyskytovat jediné slovo či obrat, kterému by děti
nerozuměly a neznaly ho z Raníčku
s Dádou. Takto budou mít rodiče čisté svědomí, že splnili úkol „daruj
knihu“, a zůstanou ušetřeni zodpovídání úmorných otázek – aneb vlk se nažere a
Karkulka zůstane celá.
ii. Každé čtvrté slovo
je těžký archaismus a slovosled se blíží obrozeneckému – či spíše
předobrozeneckému.
V dobrém úmyslu
vás varuju: Zejména s Boženou Němcovou, která neprošla soudobou redakcí,
radši trochu počkejte. Nejdřív riskněte Erbena – ne Kytici, ale Zlatovlásku.
Nechytí-li se dítě dvakrát v každé druhé větě, jeho čtenářské náruživosti
to neprospěje.
A ještě rychleji než
před jazykem archaickým uhánějte před tím archaizujícím. Před křečovitě šroubovanými větami,
„aby to jako bylo starobylé.“ To už radši Jiráska. Psohlavce. Je to sice taky
k neučtení, ale aspoň autenticky k neučtení.
c) U současných
textů, které se tváří, že jde pořád ještě
o pohádku (tedy ne například o grotesku nebo příhody moderních dětských
hrdinů), především u těch kratičkých, jež se často prezentují jako tzv. první
čtení, zkontrolujte, jestli je to opravdu příběh, tj. jestli „ta věc“ má výrazný
dramatický oblouk. Neboli zda se ubírá cestou: východisko – gradace –
vyvrcholení, popř. nějaké to decrescendo. Na vyprávěnky, jak šel zajíček na
procházku, cestou zakopl, rozbil si koleno a maminka mu je obvázala, dítě
neutáhnete.
A jen tak na okraj –
ke zvířátkům, speciálně ke všem těm králíčkům, zajíčkům a veverkám, přistupujte
velice obezřetně. Podle mnohých autorů totiž stačí, že „je to zvíře, je to
heboučké, chlupaté... A hele! Mluví to! To je něco, co?“
d) Nabudete-li
dojmu, že tu Karkulku převyprávíte nejméně stejně poutavě jako autor 157.
knižní verze, nechte knížku knížkou a dejte se do toho. Za uspořené peníze
kupte křídy, pastelky či prstové barvičky, dítě si ilustrace dodá samo. A
budete mít co ukazovat babičkám.
7. K babičkám (a
ostatním příbuzným) ještě pár slov. Jakmile u vás byť jen jedinkrát a v té
nejlepší víře zazvoní s čímsi na způsob Žabího krále podaného ve stylu „negramoti negramotům“, šetrně,
s maximálním taktem jim jakékoliv knižní dary zakažte. Než tohle, to si
radši řekněte o novou sadu utěrek.
8. Opatrnost je
namístě i u knížek podle oblíbených filmů, večerníčků a dalších českých i
zahraničních seriálů. I podle těch zdařilých. Zkrátka všude tam, kde čistě
literární zpracování následuje až po tom audiovizuálním.
Adaptovat film do
knihy je statisticky vzato mnohem méně úspěšné než obráceně. Pro animovaná díla
to platí dvojnásob. Výsledek je často jazykově chudý a to, co výstižná animace
řekne ve vteřinové zkratce, se musí „okecávat“, což dopadá žalostně, nebo se to
jednoduše vypustí, což bývá ještě horší. V závislosti na zvolené metodě
ztrácí příběh švih, poetiku, smysl – leckdy všechno najednou.
A zase – takovéto
knihy jsou postavené na obraze, takže pekelně drahé.
*** *** ***
Ještě poslední
doporučení: Nebojte se pětiletému předškolákovi nabídnout některé
z osvědčených titulů pro trošičku starší děti. Ty, k nimž se zaručeně
nejednou vrátí a s přibývajícími zkušenostmi se světem kolem sebe
v nich bude objevovat další a další nuance. Přesně díky tomuto typu knížek
se bude chtít učit číst.
Přidám pár osobních tipů. Nejsou vůbec originální, ale zabírají:
Děti z Bullerbynu, Pipi
Dlouhá punčocha, Karkulín ze střechy –
dětský smích zaručen.
Staré řecké báje a pověsti (ty od Petišky) – mají vše, co má příběh
mít, navíc jsou to ryzí dramata a dají vám jedinečnou příležitost, jak dítě
seznámit s mýtem. A to znamená hodně. Přidejte k tomu bez přehánění
geniální převyprávění pro dětského čtenáře, a nemůžete olitovat.
Paní Láryfáry – Betty MacDonaldová neunudí děti ani
rodiče.
Pinocchiova dobrodružství – zábavné a zároveň srdceryvné, krásný
příklad magického myšlení.
Štěstí a pevné nervy
při toulkách českými knihkupectvími vám přeje Jazyková inkvizice.
Související články:
Povídali, že mu hráli aneb Utrpení nad dětskou knihou II
Jak se nepropotit aneb Utrpení nad dětskou knihou III
Související články:
Povídali, že mu hráli aneb Utrpení nad dětskou knihou II
Jak se nepropotit aneb Utrpení nad dětskou knihou III
Žádné komentáře:
Okomentovat